Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce część 1
  1. HOME
  2. >
  3. Blog
  4. >
  5. Cyfryzacja procesu budowla...
Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce

Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce cz.1

Sporządzanie projektów budowlanych i składanie ich do Urzędów w formie elektronicznej? Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce to coś co jeszcze niedawno wydawało się science fiction powoli staje się rzeczywistością. Na razie w postaci zmian w obowiązujących przepisach, najbliższe miesiące zweryfikują na ile urzędy poradzą sobie z nowym sposobem komunikacji i zatwierdzania dokumentacji.

4 stycznia 2021 r. została opublikowana ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz. U. 2021 poz. 11) umożliwia składanie wniosków w procesie budowlanym w formie elektronicznej.

Ta seria wpisów ma dwie części:

  1. Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce cz.1
  2. Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce cz.2

Proces został podzielony na cztery etapy:

Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce

Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce – Etap pierwszy (05.01.2021)

Pojawiła się możliwość składania elektronicznie wniosków o wydanie decyzji o wyłączenia ze stosowania przepisów dotyczących obowiązków kierownika budowy (art. 45a Pb).

Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce – Etap drugi  (19.01.2021)

Możliwość dołączenia (do projektu zagospodarowania terenu) do zgłoszenia kopii poniższych dokumentów (zamiast oryginałów):

  • wyniku audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, (wg art. 24l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych) oraz uzasadnienia zarządcy drogi
  • uzgodnienia p.poż. w przypadku zgłoszenia budowy:
    • a) zbiornikowych na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 m3, przeznaczonych do zasilania instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych,
    • b) stacji regazyfikacji LNG o pojemności zbiornika magazynowania gazu do 10 m3.
  • uzgodnienia p.poż. w przypadku zgłoszenia instalowania mikroinstalacji biogazu rolniczego,

Etap trzeci (04.02.2021)

Możliwość składania elektronicznych wniosków dotyczących najprostszych procedur (dokumentów w formie kopii), w tym m.in.:

  • zawiadomienie o rozpoczęciu robót,
  • o pozwolenie na rozbiórkę i zgłoszenie rozbiórki,
  • zgłoszenia budowy lub robót budowlanych (nie dotyczy to zgłoszenia, do którego należy dołączyć PZT lub PAB),
  • przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę, wznowienie robót budowlanych,
  • o zmianę sposobu użytkowania
  • o wejście na teren sąsiedniej nieruchomości,

Etap czwarty cz.1 (01.07.2021)

Od 1 lipca 2021 r. inwestor będzie więc miał możliwość złożenia elektronicznych wniosków (w tym dokumentów w formie kopii):

  • o pozwolenie na budowę wraz z projektem budowlanym sporządzonym w postaci elektronicznej,
  • odrębnego wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego,
  • o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
  • o zmianę pozwolenia na budowę,
  • o budowę tymczasowego obiektu, uproszczone postępowanie legalizacyjne, zawiadomienie o zakończeniu budowy, itp.

Dodatkowo nie będzie już obowiązku poświadczania przez projektanta za zgodność z oryginałem mapy, na której sporządzany jest projekt zagospodarowania terenu. Od 1 lipca 2021 r. inwestor będzie więc miał możliwość złożenia elektronicznych wniosków m.in.:

  • o pozwolenie na budowę wraz z projektem budowlanym sporządzonym w postaci elektronicznej,
  • odrębnego wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego,
  • o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
  • o zmianę pozwolenia na budowę,
  • o budowę tymczasowego obiektu, uproszczone postępowanie legalizacyjne, zawiadomienie o zakończeniu budowy, itp.

Etap czwarty cz.2 (05.07.2021 – uwzględniający art. 25 ustawy)

Możliwe będzie dokonanie zgłoszenia, do którego należy dołączyć PZT lub PAB.

Na razie przygotowanie administracji do procesu cyfryzacji nie wygląda obiecująco.

Z ankiety, którą przeprowadził Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB) w organach administracji architektoniczno-budowlanej (275 ankietowanych) wynika że już samo procedowanie wniosków w wersji cyfrowej dla ponad jednej trzeciej ankietowanych nie jest zrozumiałe, a co czwarty urzędnik i urzędniczka ma wątpliwości w tej kwestii. Tylko co piąty ankietowany przyznał, że pracował na plikach w formacie PDF wektorowym. Tylko jedna trzecia ankietowanych uważa że praca na plikach w formacie 2D nie przysporzy im problemów. Jedynie nieliczni (około 5,5%) poradzą sobie z plikami 3D…

żródła:

https://dziennikustaw.gov.pl/D2021000001101.pdf

https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/8082842,procedury-budowlane-online-budownictwo-urzedy.html?fbclid=IwAR2oPD-OUU9BF_P_r1A-jzx-iISlFiEOqIUTF-4dNoFX-3H67X5CZ2l2uoY

O autorze
Krzysztof Knapik
BIM Manager
Projektant konstrukcji z uprawnieniami bez ograniczeń; opracowywał standardy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK); specjalista zwinnych (Agile) i szczupłych (Lean) metod zarządzania projektami (Certyfikat Prince2); Certyfikowany Instruktor Autodesk.

Spis treści

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Kontynuując korzystanie z serwisu, zgadzasz się na ich użycie.