Standaryzacja zarządzania informacjami w branży budowlanej
Ten cykl publikacji, realizowany pod patronatem BSI (British Standards Institution), rzuca światło na znaczenie standaryzacji zgodnie z normą wieloczęściową ISO 19650. Omawiam praktyczne wskazówki z zakresu zarządzania informacjami i ich wagę dla każdej organizacji zaangażowanej w zamówienia, projektowanie, budowę, eksploatację lub utrzymanie obiektu budowlanego. W tym wpisie dowiesz się czym jest standaryzacja zarządzania informacjami BIM.
#1 Standaryzacja zarządzania informacjami w branży budowlanej
W branży budowlanej projekty wciąż zyskują na złożoności i skali. W takim środowisku zarządzanie informacjami odgrywa kluczową rolę, istotne staje się zapewnienie wysokiej jakości oraz efektywności procesów informacyjnych. Norma wieloczęściowa ISO 19650, jako międzynarodowy standard zarządzania informacją w cyklu życia obiektu budowlanego z wykorzystaniem metodyki BIM (Building Information Modeling), może znacząco pomóc w realizacji tych celów.
Ale kim ja jestem, żeby o tym mówić?
Dobrze, że pytasz. Bardzo mi miło Ciebie poznać. Z tej strony Wojciech Jędrosz – BIM manager, z wykształcenia architekt. Jestem trenerem z normy wieloczęściowej ISO 19650 w BSI. Reprezentuje Grupa4BIM Sp. z o.o. jako członka Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (PKN) gdzie opiniuję normy budowlane. Co prawdopodobnie najbardziej mnie uwiarygodni w Twoich oczach, to że w ostatnim roku pracowałem jako BIM Manager dla Arail Construction & Industrial Co. Ltd. czołowego generalnego wykonawcy z Arabii Saudyjskiej. Prcowałem na projekcie i budowie wyspy wypoczynkowej Thuwal Island na Morzu Czerwonym będącą częścią giga-projektu The Red Sea Project.
Tak się szczęśliwie złożyło, że klientem projektu była firma the Red Sea Development Company (TRSDC), pierwszy właściciel aktywów na świecie, który uzyskał prestiżowy znak BIM Project Kitemark właśnie od British Standard Institution (BSI). Dzięki temu, że zleceniodawca miał bardzo dużą świadomość swoich wymagań informacyjnych i rezultatów jakie chce otrzymać, musiałem w codziennej pracy mierzyć się z założeniami norm ISO 19650 najpierw odpowiadając na wymagania, a następnie pilnując jakości dostarczania rezultatów w trakcie trwania projektu.
Przygotowując ten cykl publikacji staram się omawiać założenia ISO 19650 językiem potocznym, aby rozszyfrować często bardzo techniczne zapisy. Mam nadzieję, że treści przeze mnie przygotowane nie tylko zwiększą Twoją świadomość, ale też będą dla Ciebie przydatne w pracy.
Standaryzacja w życiu codziennym
Standaryzacja otacza nas każdego dnia, choć często pozostaje niezauważona. Oto kilka przykładów, które ilustrują jej wpływ:
- Systemy miar i wag – umożliwiają jednolitą komunikację i zrozumienie ilości produktów na całym świecie.
- Wtyczki i gniazdka elektryczne – dzięki standaryzacji możemy używać urządzeń elektrycznych w różnych krajach bez obawy o różnice w napięciu czy rodzaju wtyczek.
- Protokoły e-mail (SMTP, IMAP i POP3) – umożliwiają wysyłanie i odbieranie e-maili, zapewniając spójność i niezawodność komunikacji elektronicznej na całym świecie niezależnie od używanego dostawcy usług, aplikacji czy urządzenia.
- Kody kreskowe i QR – ułatwiają identyfikację produktów i informacji o nich, przyspieszając procesy logistyczne i zakupowe.
- Standardy bezpieczeństwa pojazdów – zapewniają, że samochody, rowery i inne środki transportu spełniają określone wymagania, zwiększając bezpieczeństwo użytkowników.
Standaryzacja ma kluczowe znaczenie dla sprawnego funkcjonowania wielu aspektów naszego życia, oferując bezpieczeństwo, spójność i efektywność.
Co standaryzować?
Co do zarządzania informacjami to proces, w którym organizacje, przy zapewnieniu odpowiedniej kontroli bezpieczeństwa, określają, zamawiają, zapewniają, przechowują, prezentują i wykorzystują informacje do realizacji swojej podstawowej działalności biznesowej.
Wprowadzenie skutecznego zarządzania informacjami w dowolnej organizacji wymaga trzech kluczowych składników: ludzi, procesów i technologii. Posiadając te trzy elementy, możliwe staje się innowacyjne i zautomatyzowane działanie na dużą skalę. Standaryzacja w ramach tych trzech elementów też może występować, choć w każdym z przypadków gdzie indziej.
Rysunek 1: Ludzie, procesy i technologie wymagane do sukcesu zarządzania informacjami, źródło: https://ukbimframeworkguidance.notion.site/ISO-19650-Guidance-0-The-case-for-information-management-32e0d3d4c0944c7b8b9503dfbb26b7f6
Ludzie: fundament każdego projektu
Dla efektywnego zarządzania informacją, ważne jest, aby zespół interesariuszy projektu posiadał odpowiednie umiejętności i wiedzę. Ludzi jako takich oczywiście nie ustandaryzujemy, nawet jeśliby się dało to nie ma takiej potrzeby. Można powiedzieć, że wręcz odwrotnie, potrzebujemy budować kulturę obejmującą różnorodność, dążenie do zmiany i chęci ciągłej poprawy.
Mówiąc o standaryzacji w obszarze ludzkim można mieć na myśli wprowadzenie ustandaryzowanych ról i odpowiedzialności osób zarządzających informacjami w projektach budowlanych. Jest to jeden z kluczowych aspektów normy ISO 19650. Wytypowanie osób zarządzających informacjami jest konieczne, aby rozpocząć procesy w niej opisane. Zdefiniowanie ról i odpowiedzialności umożliwia każdemu członkowi zespołu zrozumienie swojego wkładu w proces zarządzania informacją. Zapewnia to jasność i spójność w procesie komunikacji i współpracy w ramach projektu. Jedynie z właściwymi osobami zarządzającymi informacjami projektu mamy możliwość odpowiednio zarządzać wymaganiami i rezultatami projektu. Czasem też i energią zespołu.
Procesy: standaryzacja dla zachowania spójności
Procesy powinny być zdefiniowane w całej organizacji, ale dostosowane do specyfiki danego projektu. W ramach procesów kluczowe jest ustanowienie jasnych procedur dotyczących tworzenia, przechowywania, udostępniania i aktualizowania danych.
W ramach ISO 19650 mamy dwa główne procesy:
- Zarządzania informacją w całym cyklu życia obiektu
- Wymiany informacji w trakcie kolejnych iteracji (cyklów) dostarczania rezultatów projektu.
Pierwszy z głównych procesów podzielony jest na osiem kroków, które opisują działania podejmowane w okresie zamawiania usług, przygotowywania się do rzetelnej realizacji usługi i w okresie tworzenia informacji.
Wymianę informacji wspierają statusy i stany plików. Pozwalają one na określenie momentu, w jakim znajduje się dany dokument lub model w obiegu informacji projektowej. Pozwala to wszystkim uczestnikom projektu na zrozumienie, jakiego rodzaju działania mogą być wykonane z daną informacją i w jakim celu.
Poprzez precyzyjne określenie przeznaczenia informacji, norma ISO 19650 zapewnia solidną podstawę do budowania przejrzystych i efektywnych procesów zarządzania informacją. Przekłada się to na lepszą organizację pracy i mniejsze ryzyko błędów.
Standaryzacja procesów jest kluczowa dla zapewnienia spójności w zarządzaniu projektami. Umożliwia ona łatwiejszą współpracę między różnymi zespołami i organizacjami, zmniejszenie ryzyka błędów i niezgodności w dokumentacji projektowej i efektywniejsze wykorzystanie zasobów.
Technologia: Narzędzia Wspierające Procesy i Ludzi
Norma ISO 19650 wskazuje na znaczenie odpowiedniego doboru narzędzi BIM (Building Information Modeling). Wspierają one cyfrową koordynację i integrację danych przez cały cykl życia projektu. Wybór technologii powinien być dostosowany do potrzeb projektu i możliwości zespołu. Ważne jest, aby technologia była używana jako środek do osiągnięcia celów projektowych, a nie jako cel sam w sobie. Wdrażanie nowych technologii powinno iść w parze ze szkoleniem użytkowników. W przeciwnym razie środki na nie przeznaczone będą wyrzucone w błoto.
Aby postawić pierwszy krok i rozpocząć swoją przygodę z zarządzaniem informacjami z rozwiązań technologicznych wystarczy nam Wspólne Środowisko Danych (ang. Common Data Environment –CDE), które będzie spełniać wymagania normy ISO 19650 i będzie odpowiednio skonfigurowane na potrzeby projektu i/lub organizacji.
ISO 19650 wymaga, aby CDE umożliwiało:
- Określenie zasad i kontrolę konwencji nazewnictwa, aby utrzymywać stałą nazwę dla każdego kontenera informacji (pliku) przez cały czas trwania projektu. Nazwa powinna odzwierciedlać autorstwo, podział scalania (etapy, systemy, strefy) oraz rodzaj i format informacji
- Kody statusu wskazujące cel, w jakim odbiorcy mogą z niego korzystać
- Kody wersji umożliwiające śledzenie zmian.
Wydaje się, że to nie są bardzo wyśrubowane wymagania, prawda? Jednak korzyści z wprowadzenia takiego rozwiązania, które pomaga użytkownikom o różnym poziomach dostępu do informacji od razu znać przeznaczenie pliku są czymś przełomowym dla branży budowlanej, gdzie produktywność naprawdę kuleje.
Ludzie, procesy i technologie: elementy składowe metodyki BIM
Zauważyliście, że w dotychczas ani razu nie wspomniałem o modelach 3D? Naturalnie, modelowanie i koordynacja scalonych modeli BIM są przykładami użycia BIM. Mogą one przyczynić się do zwiększenia efektywności i generowania oszczędności na projektach. Nie jest to jednak element konieczny do rozpoczęcia procesu efektywnego zarządzania informacjami.
Standaryzacja zarządzania informacjami, niezależnie od sektora, stanowi o trwałym sukcesie i skuteczności przeprowadzanych projektów. Osiągnięcie sukcesu wymaga harmonijnego połączenia ludzi, technologii i procesów. To trójnóg bo spoczywa na nim sukces zarządzania informacją:
- Ludzie: Ich umiejętności, zaangażowanie i komunikacja są niezbędne do wdrażania innowacji.
- Technologia: narzędzia są niezbędne do efektywnego przetwarzania, przechowywania i udostępniania informacji. Umożliwiają automatyzację i skalowanie działań.
- Procesy: dzięki nim praca może być wykonywana w sposób spójny i przewidywalny.
Zarządzanie informacjami w branży budowlanej to proces ciągłej ewolucji. Wymaga od każdego z nas adaptacji i gotowości na przyjęcie nowych wyzwań. Standaryzacja według ISO 19650 daje oparcie we wspólnej wędrówce do zrównoważonego wzrostu i przetrwania w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.
Zapraszamy do sprawdzania szkoleń prowadzonych przez Wojciecha Jędrosz, realizowanych bezpośrednio przez BSI: https://www.bsigroup.com/pl-PL/Building-Information-Modelling-BIM/szkolenia-bim/