Co to jest BIM – Czyli o współpracy i zarządzaniu Informacjami
Co to jest BIM? Czyli o współpracy i zarządzaniu Informacjami w branży budowlanej
Transformacja cyfrowa branży budowlanej
Aby odpowiedzieć na pytanie “co to jest BIM”, warto popatrzeć na przykłady rozwiniętych gospodarek, które poszły o jeden krok dalej. Daje to pojęcie o kierunku rozwoju branży budowlanej kilka lat po wprowadzeniu obowiązku wykorzystania metodyki BIM. Uczynienie tej branży bardziej opartej na danych i skupiającej się na całym cyklu życia aktywów.
W Wielkiej Brytanii rozwój branży budowlanej rozwija się w kierunku stworzenia “Krajowego Cyfrowego Bliźniaka” (The National Digital Twin Programme). Zakłada się, że Cyfrowe bliźniaki fizycznych obiektów budowlanych (budynków i infrastruktury publicznej) będą w stanie aktualizować informacje z kluczowych aktywów w tych obiektach niemal w czasie rzeczywistym. Wykorzystując informacje z czujników i urządzeń sieciowych oraz wymieniając informacje z innymi systemami za pośrednictwem Internetu Rzeczy (IoT). To zoptymalizuje wydajność, poprawi bezpieczeństwo i doświadczenia użytkownika końcowego. Aby to osiągnąć, konieczne są nie tylko nowe technologie, ale także nowe standardy, polityki oraz nowe modele biznesowe oparte na współpracy i integracji.
Co to jest BIM?
Skrót BIM (ang. Building Information Modeling) – bezpośrednio rozwijając oznacza Modelowanie Informacji o Obiekcie Budowlanym, choć coraz częściej jest tłumaczone jako Zarządzanie Informacją Budowlaną. BIM jest procesem, w którym wykorzystywana jest cyfrowa reprezentacja aktywów budowlanych w celu ułatwienia procesów projektowania, budowy, użytkowania i konserwacji dla stworzenia wiarygodnej podstawy do podejmowania decyzji. Wykorzystując “podejście BIM” w swojej pracy informacje o aktywach budowlanych są zbierane, aby zapewnić bardziej wartościowe rozwiązania dla wszystkich interesariuszy zaangażowanych w każdy z etapów cyklu życia obiektu budowlanego. Cyfrowe odwzorowanie projektowanych lub istniejących obiektów i zarządzania ich informacją budowlaną daje możliwość ciągłego i natychmiastowego dostępu do informacji o obiekcie budowlanym. Ułatwia wybór optymalnych rozwiązań, poprzez możliwość symulowania w świecie wirtualnym rozmaitych wariantów i schematów.
W poprzednim wpisie dotyczącym standaryzacji wskazałem, że odpowiednie procesy, technologie i ludzie pełniący role zarządzających informacjami są niezbędni, aby zapewnić płynne działanie metodyki BIM w organizacjach.
Jednym z procesów ułatwiających dostarczenie skoordynowanych informacji o obiektach budowlanych jest tworzenie wielu indywidualnych modeli branżowych obiektu budowlanego. Takie połączone modele tworzą „scalony” model wykorzystywany np. do koordynacji (PIM) i późniejszego użytkowania (AIM). BIM-u nie możemy jednak postrzegać jedynie jako obiektu 3D. Model BIM jest bardzo wygodnym nośnikiem informacji budowlanej. Taki modele informacyjny mogą stać się jednym z wielu komponentów Cyfrowych bliźniaków. Jednak tylko dobrze określone, zrozumiałe i przestrzegane standardy oraz procesy decydują o sile wdrożenia BIM.
BIM oparty na współpracy
Wspólna praca różnych stron zaangażowanych w projekt ma kluczowy wpływ na sukces projektu niezależnie od jego wielkości lub struktury. W branży budowlanej mamy zwyczaj izolowania informacji i pracy w oderwaniu od innych branż. Taka forma realizacji projektów promuje negatywne zachowania, takie jak zrzucanie odpowiedzialności czy obwinianie innych o błędy.
Praca zespołowa umożliwia organizacjom osiąganie lepszych wyników niż praca w odizolowaniu. Relacja oparta na współpracy, na zgodnych wizjach i wartościach, celach biznesowych i zaangażowaniu na rzecz wzajemnych korzyści może pomóc osiągnąć synergię w obszarach takich jak zmniejszone ryzyko projektu, lepsza wydajność i efektywność.
Na marginesie, zasady zarządzania relacjami opartymi na współpracy również zostały opracowane do postaci bardziej ogólnej (nie ukierunkowanej na budownictwo) normy. Chodzi o ISO 44000 “Systemy zarządzania relacjami biznesowymi oparte na współpracy”. Jednak w tym cyklu publikacji nie skupiamy się na niej.
Decyzja o przyjęciu BIM i ulepszeniu procesów współpracy powinna zostać zainicjowana przez klienta i wspierana przez zespół realizacji. Zapewnione jest to poprzez uwzględnienie odpowiednich procedur w dokumentach przetargowych i podczas udzielania zamówienia.
Workflow oparty na współpracy wspiera wykorzystanie rozwiązań i procesów Wspólnego Środowiska Danych (CDE). Umożliwia to automatyzacje procesów udostępniania i wymiany oraz kontrolę przeznaczenia i zaawansowania informacji poprzez przypisywanie metadanych takich jak stan, status, numer rewizji i wersji pliku.
Zalety korzystania z serii norm ISO 19650
W naszych czasach informacje są kluczowym zasobem, który każda organizacja wykorzystuje do realizacji swoich celów i stanowią fundament wszelkich działań. Zarządzanie informacjami powinno być równie ważne dla organizacji, co zarządzanie kosztami, klientami i personelem. Z tego powodu odpowiedzialność za zarządzanie informacjami i rozwijanie strategii zarządzania informacjami należy do zespołu kierowniczego organizacji.
Norma ISO 19650 daje wskazówki w jaki sposób podejść do zarządzania informacjami, aby osiągać cele krótko i długoterminowe. Stosowanie tych wskazówek znacząco ułatwia również międzynarodową współpracę w branży budowlanej. Pomaga zespołom projektowym z różnych krajów przezwyciężać bariery komunikacyjne i techniczne. Dzięki temu możliwa jest globalna koordynacja i realizacja projektów na wyższym poziomie.
Wprowadzenie standardów ISO 19650 promuje efektywne zarządzanie informacjami i współpracę. Przekłada się to na lepsze planowanie, realizację i zarządzanie projektami budowlanymi. Stosowanie się do zaleceń normy ISO 19650 zwiększa również przejrzystość i przewidywalność działań. Poprzez dostęp do aktualnych i dokładnych informacji dla wszystkich uczestników projektu.
Podejście BIM opisane w normach ISO 19650 przynosi wiele korzyści w całej branży. Pytanie nie powinno brzmieć “czy”, ale “kiedy” Twoja firma powinna je wdrożyć.
…………………………….
Ten cykl publikacji, realizowany pod patronatem BSI (British Standards Institution), rzuca światło na znaczenie standaryzacji zgodnie z normą wieloczęściową ISO 19650. Omawiam praktyczne wskazówki z zakresu zarządzania informacjami i ich wagę dla każdej organizacji zaangażowanej w zamówienia, projektowanie, budowę, eksploatację lub utrzymanie obiektu budowlanego. W tym wpisie dowiesz się czym jest standaryzacja zarządzania informacjami BIM.