autor: Krzysztof Knapik

 

Przyczyny niskiej produktywności w branży budowlanej

 

Aktualnie na świecie dokonuje się rewolucja informatyczna, która powoduje między innymi łatwiejszy dostęp do dóbr i usług oraz zwiększenie produktywności w większości gałęzi gospodarki.

Budownictwo jest jednym z sektorów o najniższym wzroście produktywności (mierzonej jako wartość dodana brutto za godzinę pracy)  przez okres ostatnich dwudziestu lat. Zatem średni wkład jednej godziny pracy pracownika budowlanego jest niski. Gdyby był większy, to praca byłaby skończona wcześniej, firma i pracownik zarobiliby więcej oferując tańsze obiekty swoim klientom. 

 

Już w kwietniu organizujemy zestaw szkoleń on-line dla wszystkich zainteresowanych tematyką BIM

Każdy znajdzie coś dla siebie, od szkoleń z produktów Autodesk po dedykowane szkolenia z metodyki BIM

Terminarz i formularz zapisów dostępny TUTAJ

 

Przygotowany przez McKinsey & Company raport [1] z lutego 2017 r. nie tylko to potwierdza, ale również odnosi do innych działów gospodarki. Przykładowo, w USA produktywność w sektorze budowlanym spadła o połowę od 1960 roku , we Włoszech i Francji o około jedną szóstą od 1995 roku, a w Niemczech i Wielkiej Brytanii w okolicach zera.

McKinsey opisuje czynniki które jego zdaniem czynią budownictwo tak nisko produktywnym sektorem, są to między innymi :

 

  • Słaba komunikacja pomiędzy uczestnikami procesu inwestycyjno-budowlanego

  • Nieodpowiednie systemy zarządzania wydajnością 

  • Brak konsekwencji w planowaniu zadań krótkoterminowych

  • Ograniczone zarządzanie talentami i wykorzystania kreatywności pracowników

 

Również według ekspertów np. brytyjskiego Chartered Institute of Building oraz z raportu Światowego Forum Ekonomicznego z 2016 roku wyłania się obraz, że nie ma większej różnicy pomiędzy tym, jak inwestycja budowlana była wykonywana 50 lat temu, a jak jest w przeważającej większości wykonywana obecnie. Raport forum sugeruje konieczność specjalizacji firm budowlanych (obecnie większość robi prawie wszystko), za którą powinny iść innowacje, szczególnie te które podnoszą wydajność i lepszą komunikację pomiędzy firmami. 

 

W budownictwie innowacyjność może przyjmować wiele postaci, najbardziej oczywiste to nowe materiały i nowe metody wykonawcze, a wprowadzane zmiany mają na celu przede wszystkim poprawić dwie zmienne: czas i koszt. Chcemy budować szybciej i taniej przy zachowaniu odpowiedniej jakości.

 

Poza niewielkimi wyjątkami każdy budynek może być traktowany jako oddzielny produkt, dlatego każda inwestycja budowlana ma swój oddzielny projekt, w którym obiekt dostosowywany jest do zdefiniowanych wymagań klienta. Można jednak znaleźć wiele wyspecjalizowanych organizacji wykonujących zdefiniowane procesy w celu dostarczenia przewidywanych produktów. Oczywistym przykładem może być prefabrykacja. Wynika z tego, że budownictwo posiada pewne cechy powtarzalności produkcji.
 

Wspomniany raport McKinsey & Company identyfikuje potrzebę korzystania z wiedzy innych gałęzi gospodarki, zmiany metod zarządzania, kultury pracy i procesów stosowanych w budownictwie. Oznacza to konieczność przeobrażenia i wprowadzenia innowacyjności w dziedzinie gospodarki postrzeganej jako bardzo konserwatywną.

Inwestycje budowlane planowane i zarządzane są z wykorzystaniem tradycyjnych metod zarządzania. Powszechnie uważa się, że proces budowlany ma jasno sprecyzowany cel i łatwe do zdefiniowania, powtarzające się etapy. Zakłada się, że Inwestor wie co chce uzyskać, znane są poszczególne etapy projektu, a budowa następuje według podobnego schematu, zanim wybudujemy dach trzeba zrobić fundamenty i ściany…itd. Jeśli założymy, że wszystko można zaplanować, podzielić na etapy to pojawia się pytanie dlaczego to nie działa? Dlaczego produktywność jest niska? Jako przykłady [2] rozjeżdżania się planów z rzeczywistością można podać projekty: lotnisko Berlin-Brandenburg (stan na koniec 2015 roku przekroczenie budżetu o 148% kosztów i nieznana data uruchomienia) [3] , Dworzec Kolejowy w Stuttgarcie (do połowy 2015 roku przekroczenie budżetu o 54%), czy Opera w Hamburgu (6 lat opóźnienia i przekroczenie budżetu o 300%).



Lotnisko Berlin-Brandenburg

 

 

Tradycyjnie zarządzane inwestycje w budownictwie są zaplanowane i podzielone na jasno zdefiniowane etapy najczęściej z wykorzystaniem wykresów Gantta. Inwestycje budowlane, ze względu na bardzo dużą ilość czynników zmiennych których nie można przewidzieć na etapie planowania wymagają nieustających zmian, w rzeczywistości tworzone plany oraz harmonogramy mają znikomą wartość. Z tego powodu bardzo często dochodzi do prób naginania rzeczywistości do założonych planów i harmonogramów, odsuwa się w czasie konieczne decyzje o korekcie, a to najlepsza droga do porażki.

 

Można postawić pytanie, gdzie tkwi problem z niską produktywnością branży budowlanej i jak sobie z nią poradzić? 

 

Oczywiście odpowiedź nie jest łatwa, a przyczyny znajdują się w wielu miejscach. Próbę kompleksowej odpowiedzi na tak postawione pytanie postanowił udzielić Rząd Wielkiej Brytanii.

 

Propozycja przezwyciężenia niskiej produktywności branży budowlanej zaproponowane przez Wielką Brytanię

 

Diagnoza problemu i propozycja rozwiązań systemowych

Wielka Brytania w 2010 roku jako pierwsza zdiagnozowała na poziomie dokumentów rządowych problem związany z niską produktywnością branży budowlanej, w tym między innymi:

 

  • prowadzenie jednorazowych inwestycji, które nie wynikają z żadnego jasnego planu działania

  • niedostatek przejrzystości sposobu podejmowania kluczowych decyzji

  • niejasność ról i odpowiedzialności 

  • przesadne specyfikowanie wymagań i zakup produktów na zamówienie

  • przerzucanie w kontraktach zbyt wielu ryzyk na wykonawców

  • niedostatek inwestycji w kluczowe umiejętności firm dla zwiększenia wydajności.

 


“Government Construction Strategy”

 

W 2011 roku w dokumencie strategicznym rządu “Government Construction Strategy” [4] zostało zaproponowane całkowite przeobrażenie rynku budowlanego, w tym między innymi:

  • tworzyć strategie inwestycyjne i nie działać „ad hoc”

  • zreorganizować system zamawiania usług

  • wzmocnić wykorzystywanie potencjału firm wykonawczych

  • zlikwidować zatory płatnicze w ciągu firm wykonawczych (zmiana systemu płatności) 

  • poprawić umiejętności zamawiających

  • wprowadzić metodykę BIM (Building Information Modeling)
     

W kolejnym wpisie przybliżymy brytyjski pomysł na BIM, w tym w szczególności normy i protokoły porządkujące proces inwestycyjno-budowlany.

 

Literatura:

 

[1] https://www.mckinsey.com/industries/capital-projects-and-infrastructure/our-insights/improving-construction-productivity

[2] Raport KPMG “Metodyka BIM” z listopada 2016 roku 

[3] https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/czy-lotnisko-berlin-brandenburg-zostanie-otwarte-w-2020-roku-6524.html

[4] https://www.thenbs.com/knowledge/what-is-the-government-construction-strategy


autor: Krzysztof Knapik

07 kwietnia 2020
autor: Krzysztof Knapik W poprzednich wpisach z cyklu zwinny BIM przedstawiliśmy przyczyny niskiej produktywności w branży budowlanej oraz brytyjskie pomysły na jej przezwyciężenie. Jednym z wielu proponowanych rozwiązań jest wdrożenie
02 kwietnia 2020
autor: Krzysztof Knapik Ograniczenia w wykorzystaniu potencjału BIM przy tradycyjnie zarządzanym projekcie budowlanym. W poprzednich wpisach przybliżyliśmy przyczyny niskiej produktywności branży budowlanej i pomysłów na jej przezwyciężenie, napisaliśmy o brytyjskim
27 marca 2020
Autor: Krzysztof Knapik BIM jest ostatnio odmieniany przez wszystkie przypadki ale często jest różnie rozumiany. Niekiedy spotykamy się z rozumieniem BIM jako modelowania 3D. Model 3D jest ważnym elementem BIM,
25 marca 2020
Autor: Sławomir Drążkiewicz W poprzednich dwóch wpisach z cyklu zwinny BIM przedstawiliśmy klucz do BIM, czyli koncepcje wspólnej platformy wymiany danych (CDE). Przyjrzyjmy się zatem jakie są najpopularniejsze platformy CDE
19 marca 2020
Autor: Krzysztof Knapik CDE (Common data Environment), czyli wspólna platforma wymiany danych to przede wszystkim przestrzeń która ma za zadanie usprawnić komunikację. Powszechną praktyką w projektach realizowanych “2D” jest wymienianie

Dlaczego BIM? Geneza nowych rozwiązań - zwinny BIM cz. 1/10

06 marca 2020

BIM

Zapisz się do newslettera:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Uważasz artykuł za ciekawy?

Chcesz się z nami skontaktować?

NAPISZ!

© 2018 by Grupa4BIM